پرسش مهر ۱۸

پرسش مهر ۱۸

چگونه می توان در محیط مدرسه تحمل و احترام به افکار دیگران، اخلاق و ادب را تمرین کنیم
پرسش مهر ۱۸

پرسش مهر ۱۸

چگونه می توان در محیط مدرسه تحمل و احترام به افکار دیگران، اخلاق و ادب را تمرین کنیم

توصیه‌های عملی به معلمان برای تربیت اخلاقی دانش‌آموزان

توصیه‌های عملی به معلمان برای تربیت اخلاقی دانش‌آموزان

توصیه‌های عملی به معلمان برای تربیت اخلاقی دانش‌آموزان

مدرسه مانند خانواده، عامل مهمی در پرورش جسمانی و روانی کودک و نوجوان است. کودک از روش کار مسؤولان و معلمان مدرسه، نحوه اعمال انضباط آنها، طرز برخوردشان با شاگردان، تشویق‌ها …

مدرسه مانند خانواده، عامل مهمی در پرورش جسمانی و روانی کودک و نوجوان است. کودک از روش کار مسؤولان و معلمان مدرسه، نحوه اعمال انضباط آنها، طرز برخوردشان با شاگردان، تشویق‌ها و تنبیه‌ها و قدرت دافعه و جاذبه آنها تأثیر می‌پذیرد. 

 

معلمی که بر مسند تعلیم جای گرفت و بدین مقام بزرگ نائل آمد بایستی شاگردان را به اصلاح ظاهر و باطن و تقوی دعوت نماید و خویشتن را پیش از همه مقید به مراعات تقوی در همه زمینه‌ها کند، تا شاگردان به اعمال او اقتدا کنند و از گفتارش سود ببرند. پس جا دارد توصیه‌های عملی تربیت اخلاق را که از طرف معلمین می‌توان اعمال کرد بر شماریم.

۱) تکرار و تمرین: منظور این است که شاگردان را به اعمالی که مقتضای منطبق شدن به اخلاق مطلوب است وادار ساخت از قبیل: شجاعت، اعتدال، …

۲) فراهم نمودن امکان همنشینی ودیدار با نیکوکاران و کسانیکه به داشتن فضایل اخلاقی مشهورند چرا که طبیعت و سرشت انسان خوبی و بدی را از دیگران می‌آموزد.

۳) تقدم تشویق بر تنبیه: که باید رعایت شود و چنانچه کودک یک بار عمل غیر اخلاقی انجام داد، بایستی نادیده گرفته شود زیرا اظهار گناه بر جسارت کودک می‌افزاید و چنانچه دوباره گناه کرد بایستی در نهان او را سرزنش کرد و گناه او را بزرگ شمرد و به او بگوییم: بترس که مردم بفهمند تو گناه کردی و رسوا شوی.

۴) چنانچه کودک مرتکب عمل اخلاقی و نیک شود بایستی پاداش خشنود کننده‌ای دریافت کند و در میان دیگران تشویق شود.

۵) بداند که ارتقاء مقام در بخشیدن و گشاده دستی است و بخل ورزیدن و چشم داشتن به دست و مال دیگران نشانه فرومایگی و خواری است و بایستی برای دست یافتن به آینده روشن از امروز سعی و مجاهدت را آغاز کرد.

۶) بیاموزد که به معلم و مربی و پدر و مادر و تمام کسانی که از او بزرگتر هستند بایستی احترام گذاشت و از آنها اطاعت کرد.

۷) در تربیت اخلاقی کودک بایستی از کودکی شروع کرد و پس از اینکه انسان به بدی وشر و پستی عادت کرد کار تربیت دشوارتر خواهد بود

۸) تربیت اخلاقی را از آسان شروع کرد تا به سخت رسید و طی این مراحل باید به تدریج صورت گیرد.

۹) آداب و سنتها را به آنها آموزش داد و به آنها آموخت که بسیاری از علوم نسل جدید، حاصل تجربه و سخت کوشیهای نسلهای گذشته است.

۱۰) آنچه را که می‌آموزد به تدریج در اعمال و کردارش عملی شود تا انس با صفات اخلاقی پسندیده با جانش اجین شود و بتواند آموخته‌ها را به مرحله عمل درآورد و این میسر نیست مگر اینکه در این مسیر با شور و عشق و مجاهدت در کنار کودک قرار گرفت و ارتباط قوی و دو جانبه‌ای با والدین او داشت تا ان‌شاالله شاهد ارتقاء روحی و فکری و اخلاقی او باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.