رشد اخلاقی :

رشد اخلاقی ،تحت تاثیر میزان علاقه ی کودک به معیارها و ارزشهای معمول ، ارتباط بسیاری با رشد و تکامل اجتماعی دارد .
از سوی دیگر به رشد دینی و میزان علاقه وی به آداب و رسوم و واکنشهای او در مقابل خیرو شر وابسته است (باهنر ،1378 ، ص 51 ).
مفهوم اخلاق در روانشناسی :
مفهوم
اخلاق در روانشناسی به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی می باشد .این مفهوم به
یک سلسله ارزشها و باورهای درونی اطلاق می شود که به عنوان یکی از عوامل
مهار کننده عمل می کند .به این ترتیب وجدان از یک قضاوت ساده نسبت به درست و
نادرست فراتر می رود و به مقام تشخیص و به کار بستن اصول ، تکالیف و
قوانین اخلاقی می رسد .(کدیور ، 1378 ، ص14).
مفاهیم اخلاقی :
مفاهیم
اخلاقی در جوامع و محیط های مختلف ارزشهای متفاوت دارد و حتی در یک اجتماع
نیز مفاهیم اخلاقی در بین طبقات مختلف ارزشهای متفاوتی دارد. جنسیت
نیزدراین مورد مؤثراست ،به طوری که ارزشهای اخلاقی میان دو جنس زن و مرد
متفاوت است .
کودک در آغاز ارزشهای اخلاقی را در خانواده می آموزد و پس
از ورود به اجتماع و قرار گرفتن در گروههای مختلف با ارزشهای گوناگون
مواجه می شود و همین امر اغلب او را دچار تضاد و دو دلی می کند .درنتیجه
گاهی اوقات ارزشهای اخلاقی قبلی را تغییر می دهد .مثلاً مفهومی را کودک در
خانواده آموخته است و آن را خوب می داند ،درحالی که همین مفهوم در گروه
همسالان و در محیط آموزشگاه ارزش دیگری دارد (مقدم ، 1366 ، ص 32 ).